Monday, March 9, 2009

aku dan cupcakes....

| |

dalam masa 2 hari ni..aku da x lepak lama sangat depan baby aku..( laptop aaa...ingat ape menda ha..hehe..).. sebab aku di landa kegilaan membuat... cupcakes!!..hehe...

selepas tengok sorang bloggers punya page...tgk dia buat cupcakes sbg kek hari jadi dia....aku pun..... nak buat!!!..hehe..tinggal berape hari je hari jadi aku..nk beli kek..gerenti ayah aku tak makan..sebab da hanya makan "home made" punya sahaje..tu pun x mao ada krim2.. baru bajet nk mintak secret recipe..hehe...

n aku..rasa nak jual..nak bisnes cup cakes..tu yang semangat aku berkobar2 nak buat...aku ni bila semangat..mmg lah..aku tak kira..bantai je buat..abes sengal2 badan aku...sbb badan aku terkejut mak aku kate.. ye la..slalu rilek2 je...main tenet..tgk tv..sapu sampah..basuh pinggan..sidai baju..benda2 yang ringan2 je...

tetiba dalam 2 hari ni aku bantai pukul butter sampai 6 round..pukul pakai tangan tao...mixser xde..sbb mak aku bkn ske buat kek..

dalam 2 hari ni...byk yang aku tahu..hehe...


*******************************
hari pertama

berbekalkan resepi yang aku amek kat internet...n aku yakin ianya sedap berdasarkan gambar...

aku pun bersedia nak buat cupcake coklat...

bila aku tgk serbuk coklat yang ada dalam laci...mak aaaih... dapat 1/8 cawan je... resepi suruh guna 1/2 cawan.. gila punya sikit...

MySpace

pastu.. kertas cupcake x leh guna... sebab dia leper gila2...n aku terpaksa tukar method..buat kek kukus...

yang part krim dia la gila sket...resepi 1 aku amek..kata pukul butter ngan gula ising sampai kembang...gulaicing xda..so aku pakai je gula biasa yang aku kisar..sbb aku rasa mcm same je minatang tu..hehe...pukul mcm nak gila...baru la kembang..tu pun x canthek sket strukturnya...

so aku dengan bangganya mengubah resepi krim tu..aku g bukul putih telur sampai kembang n campurkan dengan krim yang aku dah buat tu...tao ape jadi... mcm berketul2...berair... aku dah rasa bengang dah..tapi rasa krim tu best..sedap..tapi berair..aku cakap ngan mira..

MySpace

"weh..amek tepung sket..wat ilang air dia"

"ko gila eh long..mana ada org buat krim letak tepung" jawab nya sambil membuat reaksi muka yang pelik masa tengok krim yang aku buat tu..

"tapi rasa sedap... tp ko jangan buat gila letak tepung long.."
katanya lagi sambil merasa2 krim yang aku buat tu...

x lama lepas tu..kek kukus aku siap..kale mcm air milo terlebih air.. cair bobonar...rasa gula da btol..coklat je kureng.. n kau n adik aku pon start maen krim..maen lukis2 kat cupcake tu...

n ayah aku balik...tgk kek aku pelik semacam..dia makan satu je..huhu...

aku yang tak berpuas hati pasal krim tu pun tgk la internet...cari resepi krim baru...stadi balik cara2 membuat buttercream yang betul...sbb aku rasa kek aku da ok..cuma kes x cukup coklat je..hehe...

MySpace

resepi baru yang aku dapat... pukul dulu butter bia kembang baru masuk gula...n aku pun pergi test...walaupun da kol 2 pagi.. adik aku kata aku kena sawan cupcakes..hehe...

n kali ni...krim aku jadik!!!..n aku x merepek gi letak putih telur...huhu..cuma ada sedikit persoalan bila krim aku mcm ada air2.. sket je..

*****************************
hari kedua


pukul 9 aku bangun nak buat sarapan ayah aku..tgk dia pon terbongkang lg tdo dpn tv..mak aku g tdo umah kwn dia..bukan mak ngan ayah aku gaduh k..hehe..kwn mak aku ada kenduri kat kmpg dia..mak aku pon follow la..sbb dia nak rasa suasana kampung kat sabah..mn tao ayah aku kena tukar tetiba ke semenanjung balik..owh..adakah ini satu signal?..hehe..

mak kau balik dalam pukul 10...sbb nak p sale..hehe.. bila dia balik je..aku terus terkam dia suruh rasa cupcake yang aku buat semalam... komen dia " ok lah tu".. sambil buat gaya si saida dalam af dulu..hehe...

aku pun tanya..nape la krim aku berair...jawapannya: aku salah guna gula....

so.. selepas g sale..aku n mak aku g supermarket...cari buttercup...serbuk coklat..gula icing...bla..bla..bla...

balik je..aku trs capai mangkuk n pukul butter...n kesilapan aku hari ni... aku x kisar gula sbm pukul ngan butter...x kembang2 adunan aku...

mak aku kate sbb aku smlm guna marjerin..hari ni aku guna butter..tekstur dia lain..so aku p tambah skt marjerin baru nak jadi... bila masuk coklat n tepung...dia jadi sangat chantek sekali... walaupun teknik aku sgt tunggang langgang mak aku kate..hehe..

bila bakar..baunya sangat lah sedap..hehe.. bebudak yang aku ngaja tuisyen eh yang cakap..hehe...bila siap..aku bagi bebudak tu n mak aku makan..mak aku kata...ok.. bebudak tu kate..sedap gila..hehe..tah2 ampu aku..adik aku hadi..dia trs bantai smpai 3 bijik...ayah aku balik...dia makan 3 bijik..hehe..maknanya ok lah tu..hehe..

MySpace

yezza..besok aku nak buat lagi...ni utk kasi rasa kawan2 adik aku..nk promo...hehe...mmg gila cupcakes aku ni..hehe... Happy aku hari ni coz..cupcake aku abes...sampai x sempat aku nak amek gambar..hehe..

MySpace

tarian kegembiraan aku..lalalalala...

0 comments:

top

FUNKY READERS:

web site hit counter

LIEZA SAYS:

AKU ADALAH AKU.....SO WHAT???

perhatian: liezasakura bukan lah seorang yang hipokrit..jadi gaya penulisannya adalah yang sejujurnya dari hati dia...nak bace..bace..xnak..sudah...ade aku kesah?