Monday, January 5, 2009

kenangan masuk darjah satu...

| |

hari ini 5 jan 2009...semua budak2 da kembali ke sekolah..hehe..aku jugak la yg dok umah je..teringat kembali tyme 1st masuk skolah dl... masa tu aku kat terengganu... ak masuk sekolah rendah sultan sulaiman 1 ( SRSS1)...

malam sebelum masuk sekolah tu...aku bersemangat... susun semua barang sekolah kat satu tempat..kasut..beg skolah gambar princess pink..botol air telefon warna pink...hehe....n tdo awal...

x silap aku la... masa tu aku masuk 1 sayang...kelas kat tingkat bawah...masa masuk u...aku dok kat group yg ada kat depan meja cikgu..aku ni mmg jenis berat mulut...so masa br masuk kelas tu..aku diam je...takut ada..nak nages pn ada...hehe...pastu aku asyik tgk tingkap..tgk ayah ak...dia risau ngan aku so dia dok tepi kelas aku tu...anak 1st masuk skolah la katakan....

masa aku dok diam tu...tetiba bdk sebelah tendang2 kasut ak...mula aku nk jerit la... sapa yg biol sgt dok sepak kasut ak..kasut baru la woy...kotor nanti..huhu...bila aku pandang dia... aku terus senyum gembira... kawan aku masa kat tadika la... tengku haryati adlia...dia sengih2 kat aku..aku pon sengih balik kat dia...hehe..

lega hati aku... ada gak kawan...xyah ssh2 nak berkenalan...aku pn borak2 ngan dia...bila aku pandang kat tingkap..kelibat ayah aku da xda...tp aku da x cuak lagi...sbb da ada member...kalo la ms tu x jmpe lg member aku tu...mau jugak aku melalak tyme tu..hehe...ayah aku kata, bila dia nmpk aku da borak2 tu...dia da anggap aku ok..so dia gerak g kerja...

hari 1st skolah ayah aku bagi 5 ringgit...so..aku tak kesah la...dia da g kerja...xda la susahkan aku nk g mencari dia mintak duit...huhu...so aku pn g kantin ngan member aku tu masa waktu rehat...aku pn menjolikan rm5 tu sampai habes...beli keropok..beli nasik..beli ais krim...beli air gas ( air yg ayah aku x kasi aku beli)..hehe..abes rehat...kita org kenal2 ngan cikgu.. main kenal2kan diri...cikgupn baik2 je (ye la...xkan 1st day da garang...da la mak bapak dok bertenggek kat tepi tingkap...)...

hari 1st mmg x blaja...so aku ni asyik la bermain2 dgn kwn aku dan beberape kawan baru...aku rasa happy masa tu...so terasa masa berlalu dengan cepat...sedar2 da bunyik loceng untuk balik...ayah aku da tunggu kat depan pintu kelas...

bila cikgu kata boleh balik..aku pn g kat ayah aku... ayah aku pn tanya..macam mana?... best?.. aku pn ckp la..best...n dia tnya byk soalan lain lg...bila sampai kat umah... mak aku tanya plak..benda yg sama ayah aku tnya...tetiba mak aku piat telinga aku...rupa2nya aku x minum pn air ribena dlm botol telefon pink aku tu..hehe..membazir...

tu cerita 1st day...ni cerita 2nd day lak....

ayah aku da x tunggu dpn pintu kelas dah...sbb ni da 2nd day.. dia tunggu kat parking lot... seblom dia sampai...aku pn g la kat van yg jual mcm2 benda x berfaedah... mula2 aku beli keropok je...pastu aku tgk kwn aku makan chewing gum..mcm best je... aku x pernah makan...sbb ayah aku x bg..hehe...

aku pn try la beli satu...masa tu tgh pop chewing gum yg warna hitam n putih tu.. bila aku test makan..kawan aku aja mcm nk nk tiup belon... pergh...syok gila...ms tgh syok2 tu..ayah aku da dtg..nk buang..sayang..so aku pn bantai je..x buang...

kat kereta, aku dok kat depan...pastu aku senyap2 wat belon..n tgk kat side mirror...tgh syok2 tu..tetiba ayah aku sergah... "HAH!!...MAKAN APE TU!!!...
aku yg terkejut ni..tertelan la chewing gum tu.. n jawab

" GLuP...TAK ADA APE2"...

peluh sejuk da mula keluar..memikirkan masa depan aku yg dah tertelan chewing gum ni... aku pn tanya ayah aku...

AKU: AYAH, KALAU TERTELAN CHEWING GM...MATI TAK?...
AYAH AKU : MATI LAH... NANTI CHEEWING GUM TU TERBELIT DALAM BADAN
AKU: ......................(diam seribu bahasa).......

balik rumah...aku duduk lipat kain ngan mak aku...( ye la...kan da nk mati..kena la buat baik..tolong emak..)...aku tanya mak aku pulak...

AKU: MAMA, KALAU TERTELAN CHEWING GUM, MATI TAK?
MAMA AKU: KALAU TERTELAN..PASTU DAPAT BUANG AIR BESAR..X MATI LA...

aku mendapat sinar baru...lalu aku pn selalu lah duduk di tandas.. dgn harapan ada la ape2 yg nk kluar... tgh malam..br la terasa na buang air besar n berjaya...yea2..boleh idup lagi...huhu..kisah bangang ni mmg aku ingat sampai bila2..hehe..

mak aku kata..ayah aku da tao aku makan chewing gum... sbb dia nmpk kat side mirror tu..n dia tao aku da tertelan chewing gum tu..bila aku tanya soalan tu ..dia saja je nk sergah aku..biar serik sikit... cakap org tua x nk dgr..hehe..pdn mke aku...

5 comments:

top
nurinkhairi said...

haha..lawak2..tergelak aku di pagi hari ni..

Lieza Sakura said...

mmg weh...klaka gila...bg aku.. tu la kejadian paling klaka pernah au alamai...bodo gila ms tu...caya je ape ayah aku kelentong kat aku..hehe..

Mimie KusyA said...

perghh..ingat lagi tu.. org dah ak ingt dag..samar2 gitu..ekekeke.. neway.. gitu rupenye kamu mase kicik..heheh

Lieza Sakura said...

hehe...tu la...agak ting tong aaa mase kecik..hehe

Cipang said...

hahaha,,,,,gelak aku baca,,,,

FUNKY READERS:

web site hit counter

LIEZA SAYS:

AKU ADALAH AKU.....SO WHAT???

perhatian: liezasakura bukan lah seorang yang hipokrit..jadi gaya penulisannya adalah yang sejujurnya dari hati dia...nak bace..bace..xnak..sudah...ade aku kesah?