Saturday, January 3, 2009

kami ke muzium sabah

| |

huhu... cuti skolah ni... adik ak dok memekak nk g tgk rangka tulang ikan paus yg tersadai kat sabah thn lepas... ada kat muzium sabah... so ayah aku pun bawak la adik aku ni... kalo aku la jadi dia... baik mintak g pulau manukan... huhu... aku pn terpaksa la ikut... sbb takut dok sorg kat umah... bkn takut ape... takut bosan...hehe

sesampainya kami di sana (mcm krgn la plak...)...kami pn berposing sakan didepan muzium..hehe... ak hnya jd juru kamera coz ak sgt ske amek gamba...hehe... geram tol sbb kamera x leh bwk masuk...

masuk2 je ak mmg da ternampak dah rangka ikan paus tersebut... besar gila... menurut buku info psl tulang ni... rangka paus ni terdampar kat area sabah.. mula2 da tlg tolak ikan tu ke tengah laut balik... tapi... ikan paus ni datang balik ke pesisir pantai... da mati... n diorg amek keputusan nk awetkan tulang ikan paus tu..

bau hanyir kuat lagi kat tulang ikan tu... sayangnya kamera x dibenarkan masuk... huhu...bila naik kat tingkat dua... ada di pamerkan pasu2 yg gila2 pnya besar... rupanya pasu tu buat simpan mayat.. n pasu tu yg ori pnya... n rangka dlm pasu tu di pamerkan kat sebelah pasu tu... gila la... ada rangka manusia lm muzium tu... ak rs diorg x kasi amek gamba sbb takut teramek gamba antu kot... kang x da org nk dtg muzium sabah la pulak..hehe...

n ada satu bhgn ni... dia nk tunjukkan pakaian2 dan adat resam etnik2 yg ada kat sabah ni... bilik tu mmg penuh dgn patung n... bulu roma ak mmg meremag je masa jalan2 kat situ...scary..scary....

n ada i gua buatan kat dalam muzium ni... masuk2 pintu gua da ada dua buah keranda org asli... ayah ak kata.. niori pnya beb... mmg pernah ada mayat dok dlm tu... masuk dalam sket... ada lg 1 keranda... mmg ikut dalam gua... sejibik.. dgn bunyik..dgn bentuknya... ak pndang atas... tetiba.... ak nampak ada org... ms tu mmg da cuak gila... adik ak kata tu replika org amek sarang burung..hehe...tp mmg masa masuk gua tu... rasa x sedap... mcmada org tgk... huhu.. scary..scary...

lepas gua tu... masuk bhgn penjajahan sabah n kemerdekaannya...part ni..ak ad ngan tok sket la...jalan pn cepat je..hehe... sejarah..mmg memeningkn kepala ak..huhu...

lepas g muzium... g pantai lak... tetiba... rs nk mkn ais krim... huhu... so ayah aku ajak makan abc special... ada ice cream... mkn abc tepi pantai... mmg best...hehe...




















ini ayah aku..mmg dia x ske gambarnya di ambil..tp kalo dia amek gamba...pergh.. x ingat dunia...sama la mcm ak..hehe... mana x tumpah abc kalo x atas meja..hahaha...



ayah ak... saje je letak tgn dia tinggi2 mcm tu...
mak aku plak..amenda yg sronok sgt tah..hehe



adik aku yg sengal...


















0 comments:

top

FUNKY READERS:

web site hit counter

LIEZA SAYS:

AKU ADALAH AKU.....SO WHAT???

perhatian: liezasakura bukan lah seorang yang hipokrit..jadi gaya penulisannya adalah yang sejujurnya dari hati dia...nak bace..bace..xnak..sudah...ade aku kesah?