Thursday, May 14, 2009

interview semalam....

| |

semalam....aku rasa sangat cuak..lebih2 lagi sebab ayah aku akan anta aku awal..skali harung dia g kerja... pendaftaran kol 8.30...aku datang dalam kol 7 gitu...masa ayah aku drop aku depan sekolah tu..dia tanya...ada duit tak?... aku kata ada rm 10 je...n dia bg aku rm 50...( hehe...dalam kepala otak aku da pk...lepas ni aku senyap2...x payah pulang baki...kalo tak...gerenti dia mintak...org kerja bank la katakan... kedekut..hehe...)

aku nampak sekolah tu macam kosong je... aku dah cuak...apesal la datang awal sangat....aku tanya guard sekolah tu....rupanya tukar lokasi ke bangunan sebelah sekolah tu..jabatan pelajaran sabah...maka menapak lah aku dalam 5 min...tetiba ayah aku tepon..dia kata apesal x masuk lagi?... rupa2nya dia ada lagi kat situ..hehe...msti dia ingat aku kecut nak masuk...so aku berlegar2 depan skolah tu...padahal kena p bangunan sebelah...

masa nak naik lif tu...aku dah nampak kelibat ramai oarang..pemburu kerja mcm aku jugak...hehe...pada hari yang sama...ada interview pegawai ape tah n pembantu pegawai... tingkat2 and 5...untuk guru siswazah...tingkat 7...

masa aku sampai tu... ada la dalam 20 orang...ada gak aku pk..kalo yang ini je interview kan baguih...tapi makin lama..makin ramai yang datang...huhu..pendaftaran bukak pukul 8..sebab ramai yang dah datang.... aku orang yang ke 33...masa beratur nak daftar..dapat lah aku tengok perangai orang2 kat sini...

http://emo.huhiho.com


ada yang tak beratur...oh hello!!!...ko blaja je tinggi2...beratur pun tak reti ke...potong line orang...tapi..aku sabar je...rileks...pastu aku ternampak la...2-3 orang budak upm yang aku rasa macam pernah nampak..n aku ada ternampak budak coursemate aku...akak xdip yang sombong..kira satu batch ngan aku...tapi aku memang tak paham la..pesal nak menyombong tak pasal2 ngan kita orang dulu...so...aku x tegur lah dia..

pastu beratur tunggu giliran...masa ni...tempat tu dah sangat padat...tapi masa tu aku berdiri kat tempat tersorok sket..ada rasa aircond...xda la panas sangat...tetbia diaorang bagi pengumuman nak salinan ic 2 keping...ramai yang mengeluh..dia orang ada 1 je salinan ic..tapi aku bernasib baik sebab aku bawak semua salinan sijil aku termasuk salinan ic...so aku x payah turun bawah g fotostat..aku jugak awal2 dah lekat double sided tape kat gambar aku..so xda la susah payah aku cari gam mcm diaorang..kelam kabut...

masa urusetia nak kutip sijil2...tempat tu dah sampai tahap tin sardin... aku masa tu dah rasa nak pengsan pun ada... ye la...berdiri dari pukul 8 sampai ke pukul 1 petang...masa perhimpunan sekolah pun aku tak rasa macam ni...masa ni..tangan aku ...dah nak cramp...kaki dah lemah longlai..sebab aku x sempat sarapan..n tak makan tengah hari...sebab nama aku dekat bahagian atas..so macam takut kalo aku turun makan kat bawah..tetiba nama aku terlepas...tak berbaloi....

masa nak dekat nama aku kena panggil..aku dok kat bahagian dalam pejabat...still berdiri...aku berdiri depan kakak x dip coursemate aku yang sombong tu...pergh...bikin panas aku je... dia duduk atas sofa..so dia macam nak tayang2 la " aku dapat duduk kat kerusi".... siap posing2 bagai...jeling2 aku..pergh...tapi bila nama aku kena panggil dulu... dia wat muka ketat... " bye2 loser!!!..." nama dia kat kertas no 5...so lama lagi lah...nama aku kat kertas no 3..

http://emo.huhiho.com

nasib baik...ada kerusi untuk aku duduk kat dalam tu...kat tempat menunggu...lega....bila group yang kat dalam tu klua..diaorg suruh tunggu seminit..baru masuk...kitaorang pun tunggu..dan2 nak masuk...tetiba interviewer klua..diaorg nak p makan... masa tu pukul 1.15 petang...dia kata sambung pukul 2 petang.

nasib baik tunggu sambil duduk..kalo berdiri kat luar tu lagi..maonya aku nanges nak balik...aku pun duduk lah berlima...1 group 5 orang...yang 4 orang tu memang dah kenal..damn!!..nape la aku sengsorang kat sini...diaorg kan geng so diaorang berborak..aku pon diam2 makan biskut dan air...nasib baik jugak aku ada otak nak pk bawak makanan...n yang paling penting...AIR....

http://emo.huhiho.com

aku ada offer dia orang...tapi diaorg kata takpe...berdasarkan pemerhatian aku...diaorg ni mcm bebudak bawah aku je...tapi bila dah masuk kat dalam..bila interviewer tanya tarikh lahir...diaorg ni semua tahun 85 ma...aku sorang je 86....diaorg ni smua budak UMS...n aku agak heran la..result spm..ada yang dapat 8E in english...mcm na leh masuk U????.....

http://emo.huhiho.com


masa interview....

* tetiba interviewer lelaki tanya aku lahir kat mana..aku kata batu pahat johor... dia kata nape aku punya ic..kat tengah2 tu no 23...dia kata aku ni orang asing ni..lahir kat luar negara...aku da terkezut...nasib baik interviewer pompuan baking aku..dia kata..budak lahir tahun 86 memang ic dia no kat tengah tu lain...sebab dia punya anak pun no 49...kod utk negeri sabah...


http://emo.huhiho.com


* antara soalan yang aku kena...

~ lahir kat mana?...nape ic awak kat tengah ni lain?

~besar kat mana?

"separuh kat terengganu, separuh kat johor...separuh kat selangor n skarang kat sabah"

~kelebihan dalam kokurikulum atau sukan?

" saya memang tak aktif dalam sukan...tapi saya lebih aktif di belakang tadbir sukan tu...sebab saya pernah jadi sukarelawan fespic dan paralimpiad...untuk fespic saya jaga bahagian IT and masa paralimpiad saya jaga squad sabah...uruskan tempat tinggal, makan, pengakutan dan lain2..."

~ape rukun negara yang ke 4?

" kedaulatan undang2"

~maksudnya?

" kita sebagai rakyat malaysia, kenalah hormat dan mengikuti segala undang2 yang telah ditetapkan oleh kerajaan malaysia"

~ kalau kata kena hormat undang2, tapi bagi orang yang buang sampah merata2 tu macam mana?

"maknanya, diaorang tidak menghormati undang2 negara, mungkin kerana kurangnya didikan dari ibubapa atau guru"

~ apa kemahiran komputer awak?

"selain microsoft word...saya boleh lah guna photoshop...saya boleh menguruskan laman web dan blog"

~ mana lebih senang...blog atau web?

"bagi saya, blog lebih senang diurus dan free..."


ada lagi soklan...tapi aku tak ingat...mao sejam jugak group aku kena.... cam na tu...aku habis dalam kol 3 petang....tu baru sampai turn aku...orang yang ke 33....ape nak jadi ngan 240 orang lagi yang tunggu kat luar tu?

kekosongan hanya lah 26 tempat sahaja...tu pun untuk sekolah teknik n sekolah pendidikan khas....mcm na tu?...

http://emo.huhiho.com

balik...aku yang kebulur ni mntak makan nasik bryani...n balik je rumah..dalam kol 5.30 petang...aku terus tido sampai lah kol 9.30 malam... tgk ghost hunter...surf tenet dalam 15 min..kol 12 tdo balik... tak pernah aku rasa penat gila tahap gaban macam ni g interview...huhu...

http://emo.huhiho.com

0 comments:

top

FUNKY READERS:

web site hit counter

LIEZA SAYS:

AKU ADALAH AKU.....SO WHAT???

perhatian: liezasakura bukan lah seorang yang hipokrit..jadi gaya penulisannya adalah yang sejujurnya dari hati dia...nak bace..bace..xnak..sudah...ade aku kesah?