Tuesday, October 6, 2009

Al-Fatihah untuk Pak Ngah aku....

| |

8.20 pagi....Sedang aku leka maen pet society kat bilik...sambil sebelah telinga aku tersumbat earphone..dengar ost my fair lady yang mengasyikkan....tetiba...sebelah lagi telinga aku dapat mendengar esak tangis mak aku kat depan..

lalu aku pergi ke ruang tamu dan ternampaklah mak aku sedang bercakap dengan seseorang sambil menangis....

pak ngah aku...belah mama... encik mohd zahir..telah kembali ke rahmatullah.. innalillahiwainnalillahirojiun....

mama aku kata, kawan dia jumpa pak ngah aku dah meninggal dalam teksi yang dia bawak..dekat tol putrajaya.Agaknya lepas dia bayar tol, dia berenti kat tepi sebab rasa sakit n....meninggal....n kawan dia yang kenal kereta dia g tgk..n jumpa dia da x da....

10 minit...tu lah masa yang diambil untuk aku untuk percaya yang pak ngah aku dah meninggal dunia...terdiam seketika...duduk tgk mama aku yang sedang menangis sambil menelefon ayah aku mengkhabarkan berita buruk itu....

mama aku kata, ada kawan arwah pak ngah aku yang telefon dia sebab no mama aku yang dia sempat telefon...kredit handphone arwah dah abes kredit.... mama aku tak sampai hati nak bagi tahu mak ngah aku pasal hal ni...dia call adik-adik dia yang lain dulu...pak tam n pak utih...

pak utih tengah meeting..n pak tam pulak kat perak...masa ni la fikiran aku memaki hamun semula pengurus BSN KL yang bertanggungjawab menukarkan ayah aku ke Sabah ni... kes emergency macam ni... tak dapat nak buat ape2...

ingat lagi tyme arwah atok mok aku meninggal...takde sape nak amek aku kat UPM....n...aku x dapat menatap arwah atok mok aku untuk kali yang terakhir...terkilan sangat2...

dan kali ini..aku terkilan lagi...kerana x dapat lihat arwah buat kali terakhir...sebab.. Family aku memang rapat ngan Family pak ngah aku ni...masa dok kl..hujung minggu..kengkadang kitaorg g rawang lepak sana..n kengkadang diaorg datang lepak umah kitaorg...dulu..masa kecik...asal cuti skolah je...mak aku bawak g dok umah dia sepanjang cuti skolah tu...

memang nampak perubahan...badan dah kurus banyak...macam orang sakit...memang dia sakit buah pinggang..tapi aku ingat x kronik....ada jugak borak2 ngan dia.... dia la antara pakcik n makcik yang aku paling senangi sekali....yang tak masuk dalam list..aku tak peduli....da memang baik..kelakar..jenis yang sempoi...

rasa sayu bila fikirkan anak-anak dia yang kecik lagi...si Farah n Syasya....tetiba aku teringat anak-anak dia yang ada kat matrik kedah n USM kelantan tu..mcm na diaorg balik??...aku sms Zaty tanya...sebab diaorg ni da kira adik2 aku jugak...memang rapat...Zaty kata..Rina..matrik tolong anta dia balik...n dia,masih tercari2 tiket kapal terbang..sebab kalo naek bas, memang tak sempat...

aku mula la rasa sebak..sebab kalau org laen meninggal..x dapat balik..xpe la...ni ayah sendiri...kalau aku kat tempat dia mcm na??..mcm na nak tolong dia??...think lieza!!..think!!... nasib baik critical thinking aku berfungsi dengan baik...

aku terus g laman web airasia tgk tiket kol berape ade n harga dia..aku g bagi cadangan untuk tolong belikan tiket untuk zaty...memula nak suruh ayah aku beli online..tp x leh..ayah aku kate prosedur kad kredit..tempahan leh guna esok hari..so kena g kaunter...

so aku n mama g airport beli tiket..mak aku kata..dia faham perasaan zaty sekarang..sebab tu dia nak tolong belikan tiket..dia x nak zaty rasa terkilan mcm dia..masa x dapat balik masa arwah atok mok aku meninggal dulu....

n kita org terlambat sket, sebab flight pukul 12.20 zaty x sempat naek sebab kaunter dah tutup...yang ade kol 3 petang...n tadi zaty tepon kata da sampai LCCT kol 4 petang....n dia kata, dia takut tak sempat jumpa ayah dia....

n aku harap..dia sempat lah sampai..........n kita sama-sama la sedekahkan Al-Fatihah untuk Pak Ngah aku...semoga rohnya di tempatkan dikalangan orang-orang yang beriman....Amin...

0 comments:

top